Innowacje
Innowacje
Innowacje realizowane w naszej szkole
Innowacja "English opens the door to our future" (Angielski furtką do naszej przyszłości)
Autor: Małgorzata Łaska
Przedmiot: język angielski
Klasa realizująca innowację: 4d
Data wprowadzenia: 1 września 2017 r.
Data zakończenia: 30 czerwca 2020 r.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei świadomego uczenia się języka obcego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczniów. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do zwiększania kompetencji językowych oraz do monitorowania swojego procesu uczenia się. Systematyczna praca z portfolio językowym/OK zeszytem umożliwi uczniom:
- Poznanie siebie, jako osoby uczącej się (co mi pomaga się uczyć, jak skutecznie się uczyć)
- Uwierzyć we własne możliwości
- Zdobyć samodzielność w nauce języków obcych
- Nauczyć się oceniać własne postępy
Dodatkowa godzina języka angielskiego jest przeznaczona na utrwalanie i poszerzanie zakresu słownictwa i gramatyki, a także na doskonalenie umiejętności komunikowania się. Zajęcia te opierać się będą w dużej mierze na idei DIY (do it yourself/zrób to sam), idei samodzielnego wykonywania prac/materiałów służących pomocą w uczeniu się (np. lapbooki oraz wykorzystanie narzędzi TIK do tworzenia ćwiczeń interaktywnych).
Wariacje z językiem angielskim - dwujęzyczność w edukacji wczesnoszkolnej
Autor innowacji - mgr Daria Madej
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i j. angielskiego w kl. 2c
Tytuł innowacji - Wariacje z językiem angielskim - dwujęzyczność w edukacji wczesnoszkolnej
Czas trwania innowacji: 01.09.2016 -30.06.2019
Innowacja zapoczątkowana w 2016/2017 klasie 1c, w tym roku szkolnym jest kontynuacją procesu zdobywania wiedzy o świecie i nabywania kompetencji językowych w skorelowany, dwujęzyczny sposób. Dążenie do realizacji celów ujętych w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej przeplata się z nauką języka nowożytnego w niestandardowy sposób.
W klasie II nadal będziemy poznawać świat i łączyć treści edukacyjne z intensywną nauką języka angielskiego. Znamy już komunikaty języka potocznego i właściwie na nie reagujemy i dlatego będziemy próbować swoich sił w konkursach, Olimpiadzie i innych ciekawych przedsięwzięciach. Ważnym elementem realizacji innowacji jest zapoczątkowane w klasie 1 czytanie przez starszych kolegów tekstów anglojęzycznych. Ważnym warunkiem do skutecznej nauki języka jest również współpraca międzynarodowa ze szkołami z Europy w ramach projektów eTwinning oraz stosowanie technik multimedialnych, zabaw ruchowych, dzięki którym nauka języka jest łatwiejsza i przyjemniejsza.
Drugi rok nauki rozpoczęliśmy od pracy z programem Duolingo oraz Instaling. Również rodzice chętnie śledzą poczynania swoich pociech obserwując punktację w programie ClassDojo.
Jednym ze spodziewanych efektów innowacji jest nabycie wiedzy przez uczniów o otaczającym świecie i dzielenie się nią z dziećmi z innych państw. Do tak ujętego celu niezbędne jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w szerszym kontekście, a tym samym spełnienie kryterium dwujęzyczności w klasie.
Znajomość języka angielskiego pozwoli dzieciom w przyszłości na korzystanie z przepływu informacji, zwiększy ich wiedzę o świecie oraz nauczy otwartości i tolerancji w stosunku do innych kultur.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA W RAMACH ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH "BALONOWY ZAWRÓT GŁOWY"
Czas trwania innowacji: październik 2017 - czerwiec 2018
Autor innowacji: Kamila Kamińska
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i biorą w nich udział chętni uczniowie przebywający w świetlicy szkolnej.
Program zakłada dostarczenie uczniom pewnej, określonej wiedzy na temat zasad tworzenia balonowych figur, ale umożliwia też indywidualny, spontaniczny proces tworzenia. Tworzenie balonowych figur rozwija ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu. Wyrabia poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i rozwija wrażliwość. Samodzielne modelowanie balonów rozwija możliwości twórcze uczniów, pobudza wyobraźnię, inicjatywę, uczy wiary w siebie. Wprowadzenie podczas zajęć elementów pedagogiki zabawy i pedagogiki cyrku ma korzystnie wpłynąć na ogólny rozwój, koordynację oraz integrację uczniów. Żonglowanie, czyli umiejętność rytmicznego podrzucania i łapania rozwija koordynację, koncentrację, cierpliwość, inteligencję, pozwala stawiać sobie ciągłe wyzwania, relaksuje, co ma pozytywny wpływ na proces nauki pisania i czytania.
INNOWACJA „Mały Programista”
Autorzy innowacji : mgr Iwona Luma, mgr Agata Gromek – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Czas trwania innowacji: 01.09.2016-30.06.2019
Osoby wdrażające innowację:
- mgr Danuta Badowska
- mgr Agata Gromek
Zakres innowacji:
Innowacją w klasie I zostali objęci uczniowie klas a i b ( obecne klasy II) Szkoły Podstawowej nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Cierniaka w Warszawie. Zajęcia innowacyjne odbywają się w ramach zajęć komputerowych.
Główne założenia innowacji :
- Wprowadzanie na zajęciach komputerowych od klas pierwszych nauki podstaw programowania za pomocą wybranego języka/wybranych języków, np. Scratch Junior/Scratch 2.0, by rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne czy planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia.
- Wykorzystanie programu Scratch Junior/Scratch 2.0 jako darmowego narzędzia do edytowania grafiki, tworzenia prezentacji, animacji poklatkowych oraz nauki podstaw programowania.
- Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania.
- Rozwiązywanie problemów i komunikowanie się z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
- Kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania z urządzeń cyfrowych, bezpiecznego zachowania w sieci i przestrzegania praw autorskich.
- Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, gromadzenia, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
- Rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
- Kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów na różnych przedmiotach.
- Wykorzystanie elementów programowania na wszystkich przedmiotach szkolnych.
- Uatrakcyjnienie nauczania.
- Stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu (m.in. poprzez samodzielne stworzenie działającego programu, gry, aplikacji).
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej:
Poprzez wprowadzenie innowacji pedagogicznej "Mały programista" uczniowie już od najmłodszych lat nauki wejdą w świat technologii, co w dzisiejszych czasach jest priorytetem.
"English is my hobby"
Jest to innowacja programowo-metodyczno- organizacyjna. Realizowana będzie w latach szkolnych 2017-2019 i przeznaczona będzie dla klas VII i VIII. Klasy te będą realizowały rozszerzony program języka angielskiego tj. 5 godzin tygodniowo. Celem tej innowacji jest rozwijanie kompetencji komunikatywnych języka, rozbudzenie pasji czytelniczej w obcym języku, wzmocnienie motywacji do nauki, wyrabianie w uczniach umiejętności współdziałania oraz budowanie otwartości na inne kultury. Cele te będą realizowane poprzez wykorzystanie elementów metody LTL (uczenie się poprzez nauczanie), wprowadzenie lektur ( jednej w semestrze) oraz poprzez realizacje projektów Kidspeak i Euroweek.