Doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe
Projekt: „Sięgnij po więcej! - rozwój doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawa
Na terenie naszej szkoły jest realizowany projekt: „Sięgnij po więcej! - rozwój doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawa.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego (WSDZ)
Współczesny rynek edukacji i pracy charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Młody człowiek musi być przygotowany do funkcjonowania w nowej rzeczywistości, gotowy do podnoszenia swoich kwalifikacji, ustawicznego doskonalenia się, zdobywania nowych umiejętności, przydatnych w podejmowaniu racjonalnych decyzji dotyczących wyboru zawodu. Dlatego tak ważna jest umiejętność planowania ścieżki edukacyjno- zawodowej już w szkole podstawowej, szczególnie przez uczniów klas szóstych.
Cele WSDZ związane z uczniem:
- zdobycie aktualnej wiedzy z zakresu rynku edukacyjnego, rynku zawodów, zawodów przyszłości
- nabycie umiejętności opracowania indywidualnego planu działania – myślenie o swojej przyszłości
- poznanie własnych umiejętności, zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych, określanie swoich mocnych i słabych stron
Cele WSDZ związane z rodzicem:
-wyposażenie w wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego w Warszawie – oferty szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
-pomoc w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych dziecka i wspólnym planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej
- wskazywanie źródeł informacji
Przydatne adresy:
http://doradztwo.ore.edu.pl
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Szkoła Podstawowa nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jędrzeja Cierniaka w Warszawie
Rok szkolny 2017/2018
Spis treści:
I. Wstęp
II. Podstawowe pojęcia z zakresu doradztwa zawodowego
III. Przepisy prawa polskiego i unijnego, dotyczące doradztwa zawodowego
IV. Funkcjonowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Cierniaka w Warszawie
V. Działalność Szkolnego Zespołu ds. Doradztwa Zawodowego (w tym: koordynatora realizującego działania w ramach WSDZ)
VI. Spodziewane efekty wynikające z wdrożenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
VII. Ewaluacja
I. Wstęp
Współczesny rynek edukacji i pracy podlega ciągłym zmianom. Postępująca globalizacja, informatyzacja, robotyzacja, bezrobocie oraz dokonujące się procesy integracyjne w świecie powodują trudności w przystosowaniu się do tych zmian. Obecna sytuacja społeczno-ekonomiczna naszego kraju stawia przed ludźmi duże wyzwania, podejmowane decyzje nabierają szczególnego znaczenia. Dotyczy to także planowania przyszłej edukacji i drogi zawodowej. Współczesne wyzwania cywilizacyjne stawiają nowe, wysokie zadania w zakresie edukacji i przygotowania młodych ludzi do pełnienia określonych ról zawodowych.
Dlatego też przygotowanie młodzieży do wyboru, zgodnego z zainteresowaniami i zdolnościami, kierunku dalszego kształcenia, uwzględniającego wymogi rynku pracy, a także przygotowanie do późniejszego poszukiwania pracy jest jednym z priorytetowych zadań współczesnej szkoły. Niezwykle ważna jest umiejętność planowania kariery edukacyjno-zawodowej przez uczniów, umiejętność podejmowania właściwych decyzji i dokonywania trafnych wyborów. Jak dobrze zaplanować przyszłość? Jak pomóc młodemu człowiekowi, by decydował w zgodzie ze sobą, ale bez oderwania od społecznych realiów? Te pytania od lat towarzyszą pedagogom, wychowawcom i rodzicom. Dziś nabierają wyjątkowego znaczenia. Profesjonalne doradztwo zawodowe, działania z zakresu orientacji zawodowej pomagają w planowaniu i kształtowaniu kariery zawodowej. Obecnie wybór zawodu nie jest traktowany jako jednorazowy akt, ale jako ciąg decyzji, proces kolejnych przybliżeń, który zaczyna się we wczesnym dzieciństwie i trwa przez całe życie człowieka.
Rozwój doradztwa zawodowego to istotny element Programu Rozwoju Edukacji w Warszawie w latach 2013 – 2020. Realizacja Warszawskiego Systemu Doradztwa Zawodowego zakłada aktywną współpracę z wieloma instytucjami i organizacjami, które świadczą usługi poradnictwa zawodowego.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i w odległej perspektywie do wyboru zawodu. Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość oraz ma plany na przyszłość.
II. Podstawowe pojęcia z zakresu doradztwa zawodowego
Poradnictwo zawodowe:
Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces (Ogólne zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy, 1996, Wyd. KUP s.4, maszynopis).
Informacja zawodowa:
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji (K. Lelińska, Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych, 1985, WSiP s. 35).
Orientacja zawodowa:
Działania wychowawcze szkoły, rodziców i innych osób, grup i instytucji mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły (K. Lelińska, Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, 1999, s. 29).
Doradztwo zawodowe:
Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielanie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji (K. Lelińska, Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, 1999, Problemy poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego Nr 2/11, s. 29).
Doradca zawodowy:
Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej (Klasyfikacja zawodów i Specjalności, 1995, Wyd. MPiPS, Tom V, Zeszyt 2 cz. II, s. 497).
Informacja edukacyjna:
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem (opr. G. Sołtysińska).
Zawód:
Wewnętrznie spójny system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i zapewniający pozycję w społeczeństwie (J. Szczepański, Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodową. Socjologia zawodów, 1965, KiW).
Wewnątrzszkolny system doradztwa:
Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia (opr. A Łukaszewicz).
III. Przepisy prawa polskiego i unijnego, dotyczące doradztwa zawodowego
Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”.
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2015 r., poz. 191 – dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416) nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013 r.). Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej … prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
5. Rezolucja Rady Unii Europejskiej z 18 Maja 2004- 9286/04 to najważniejszy do tej pory dokument wydany przez Unię Europejską dotyczący poradnictwa zawodowego. „Wszyscy obywatele Europy powinni mieć dostęp do usług związanych z poradnictwem, informacją zawodową i planowaniem kariery na każdym etapie swojego życia”. Raport pokazuje, że 5 edukacja ustawiczna powinna sięgać daleko poza dotychczasową praktykę, występującą w krajach europejskich. Kształcenie ustawiczne służy uzupełnianiu, aktualizowaniu wiedzy, przekwalifikowaniu oraz ułatwieniu awansu zawodowego dorosłym.
6. Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do roku 2010 przyjęta przez Radę Ministrów 8 lipca 2003 r. jako jeden z priorytetów uznaje tworzenie zasobów informacyjnych w zakresie kształcenia ustawicznego i rozwoju zasobów doradczych.
7. Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, uchwalone przez Komisję Europejską w 2000 r. jako jedno z 6 głównych założeń wymienia zalecenie dotyczące profesjonalnej pomocy doradczej dla uczniów w zakresie planowania kariery zawodowej.
IV. Funkcjonowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Cierniaka w Warszawie
1. Osoby odpowiedzialne za realizację WSDZ w SP nr 114 w Warszawie:
- dyrektor szkoły,
- szkolny koordynator doradztwa zawodowego,
- pedagog szkolny,
- bibliotekarz,
- wychowawcy klas,
- nauczyciele przedmiotowi,
- specjaliści,
- poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
2. Potrzeba Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w szkole
Stworzenie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego na poziomie szkoły podstawowej pomaga uczniom w samopoznaniu własnych predyspozycji, osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości. U podstaw wprowadzenia WSDZ w szkole leży przekonanie, że środowisko szkolne odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu decyzji zawodowych uczniów.
Bazując na koncepcji rozwoju zawodowego E. Ginzburga, który na podstawie badań empirycznych wyróżnił trzy okresy w procesie wyboru zawodu, tj.:
• okres wyboru na podstawie fantazji, występujący przed okresem dojrzewania płciowego (do 11 roku życia),
• okres wyboru próbnego, występujący w okresie adolescencji (11–17 rok życia), a w nim podokresy: zainteresowań, zdolności, wartości, przejściowy,
• okres realistycznego wyboru, trwający do wczesnej dorosłości (od 17 roku życia) z następującymi podokresami: eksploracji, krystalizacji, specyfikacji,
ważnym wydaje się stworzenie realnych możliwości, by szkoła, w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, wspierała uczniów w przechodzeniu przez te okresy, dostarczała im niezbędnych informacji, kształtowała przydatne umiejętności i cechy zachowania.
3. Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:
• wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
• preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń z dzieciństwa i rozwijają wraz z upływem czasu,
• na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza dotycząca ścieżek edukacyjnych, zawodów i rynku pracy oraz cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności) a także umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny, aktywność własna jednostki,
• WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami oraz nauczycielami,
• WSDZ ma charakter planowych działań i koordynowany jest przez szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego.
Adresatami WSDZ są uczniowie klas VII. Działania prowadzone w ramach WSDZ zaplanowane są na rok szkolny 2017/18.
4. Cele Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:
Cel główny:
- Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu.
Cele szczegółowe:
Uczniowie:
• Poznają własne predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia,
• Rozwijają własne umiejętności i kompetencje, umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych,
• Wiedzą jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty, potrafią określić swoje mocne strony a także są świadomi swoich ograniczeń,
• Mają motywację do działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego,
• Znają przeciwwskazania zdrowotne do wyboru szkoły,
• Posiadają informacje o zawodach i ogólnej sytuacji na rynku pracy,
Nauczyciele:
• Potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów,
• Rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności i predyspozycje,
• Realizują tematy zawodoznawcze metodami aktywnymi zgodnie z podstawą programową,
• Znają ofertę szkół ponadpodstawowych i zasady rekrutacji,
• Wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji lub kierują do specjalistów,
• Włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
Rodzice:
• Są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”,
• Znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu,
• Znają ofertę szkół ponadpodstawowych i zasady rekrutacji,
• Wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych,
• Angażują się w pracę doradczą szkoły np. prezentują swoje zawody czy zakłady pracy.
5. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje:
• poznawanie siebie,
• poznawanie zawodów,
• autodiagnozę zainteresowań i preferencji,
• udzielanie informacji edukacyjnej,
• pracę indywidualną z uczniami, którzy mają problem z wyborem szkoły
• pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i planowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego.
w ramach pracy z nauczycielami obejmuje:
• stworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego,
• identyfikację potrzeb uczniów i dostosowanie oferty edukacyjnej szkoły,
• realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia, a następnie drogi zawodowej i roli pracownika,
• gromadzenie informacji i prowadzenie poradnictwa edukacyjno-zawodowego w szkole,
• realizację zadań wynikających z programu wychowawczego i programu doradztwa zawodowego w formie zajęć lekcyjnych, pogadanek, dyskusji, warsztatów, filmów, wycieczek zawodoznawczych,
• prezentację materiałów informacyjnych o wybranych szkołach ponadpodstawowych
w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
• włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych,
• przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu dalszych decyzji edukacyjnych,
• prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów,
• udostępnianie rodzicom aktualnej informacji edukacyjno-zawodowej.
6. Formy, metody i techniki pracy doradczej
Formy pracy adresowane do uczniów:
• zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej,
• zajęcia warsztatowe służące samopoznaniu i określeniu predyspozycji zawodowych,
• warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem,
• zajęcia warsztatowe służące rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności autoprezentacji,
• udostępnianie informacji o szkołach i zawodach,
• spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
• spotkania z przedstawicielami lokalnych firm,
• prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów,
• udzielanie indywidualnych porad uczniom,
• organizowanie wycieczek.
Formy działań adresowane do rodziców:
• przekazanie informacji na temat doradztwa zawodowego w Warszawie,
• przekazanie informacji o możliwości indywidualnej rozmowy z doradcą w PPP,
• gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowych.
Formy działań adresowane do nauczycieli:
• tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą,
• wspólne stworzenie z uczniami informacji poświęconych zagadnieniom planowania kariery i pracy zawodowej.
Metody w poradnictwie grupowym najczęściej stosowane w pracy doradczej:
• aktywizujące problemowe; burza mózgów, dyskusja,
• metoda dramy; inscenizacje i odgrywanie ról,
• metody testowe,
• metody audiowizualne; filmy edukacyjne, Internet, programy multimedialne, prezentacje multimedialne,
• treningi umiejętności społecznych; mini wykłady, pogadanki, dyskusje,
• techniki plastyczne, gry i zabawy.
V. Działalność Szkolnego Zespołu ds. Doradztwa Zawodowego (w tym: koordynatora realizującego działania w ramach WSDZ)
Zadania:
• systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
• gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
• wskazywanie osobom zainteresowanym źródeł informacji na temat rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
• udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom,
• prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w planowaniu kariery zawodowej,
• kierowanie w sprawach trudnych do doradców zawodowych w PPP,
• koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły,
• wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami,
• współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań WSDZ,
• systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji,
• tworzenie i aktualizowanie tablicy informacyjnej oraz strony internetowej,
• współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa,
• sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych działań,
• ewaluacja.
VI. Spodziewane efekty wynikające z wdrożenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
1. Uczniowie lepiej poznają siebie, swoje mocne i słabe strony,
2. Uświadomią sobie potrzebę rozpoznawania własnych predyspozycji potrzebnych do wykonywania określonych czynności (zawodów),
3. Zdobędą wiedzę dotyczącą efektywnego komunikowania się z innymi ludźmi,
4. Zdobędą wiedzę dotyczącą ścieżek kształcenia oraz informację o różnych zawodach,
5. Poznają w ogólnym zarysie rynek pracy,
6. Zdobędą wiedzę o systemie kształcenia ponadpodstawowego
7. Poznają zasady rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych
8. Efektywniej będą podejmować decyzje o dalszym kształceniu,
9. Z pomocą rodziców i nauczycieli będą potrafili rozwiązywać problemy edukacyjno-zawodowe,
10. Rodzice i nauczyciele uzyskają pomoc i wsparcie w zakresie doradztwa zawodowego.
VII. Ewaluacja
Ewaluacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego jest niezbędna, aby działania doradcze na terenie szkoły były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów i rodziców. W tym celu prowadzona będzie obserwacja zajęć i grupowych, a następnie sporządzone zostanie sprawozdanie z realizacji WSDZ.
Zawody
Zawody, w których kształcą warszawskie szkoły
Zawód |
Szkoła |
Zawody branży gastronomicznej, hotelarskiej i turystycznej |
|
Technik usług kelnerskich |
TECHNIKUM GASTRONOMICZNO - HOTELARSKIE NR 1 w Zespole Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego ul. Poznańska 6/8 |
TECHNIKUM SPOŻYWCZO - GASTRONOMICZNE IM. JANA PAWŁA II w Zespole Szkół Spożywczo - Gastronomicznych ul. Komorska 17/23 |
|
technik hotelarstwa
|
TECHNIKUM GASTRONOMICZNO - HOTELARSKIE NR 1 w Zespole Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego ul. Poznańska 6/8 |
TECHNIKUM HOTELARSKO - TURYSTYCZNO - GASTRONOMICZNE NR 21 w Zespole Szkół Hotelarsko - Turystyczno - Gastronomicznych Nr 1 ul. Krasnołęcka 3 |
|
TECHNIKUM GASTRONOMICZNO - HOTELARSKIE NR 2 IM. PROF. STANISŁAWA BERGERA w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich ul. Majdańska 30/36 |
|
TECHNIKUM NR 26 w Zespole Szkół im. Michała Konarskiego ul. Okopowa 55a |
|
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75 |
|
TECHNIKUM NR 20 w Zespole Szkół nr 11 im. Władysława Grabskiego ul. Ratuszowa 13 |
|
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 5 w Zespole Szkół nr 35 im. Zofii Jaroszewicz „Kasi” w Warszawie ul. Stefana Żeromskiego 22/28 |
technik hotelarstwa |
TECHNIKUM NR 29 w Zespole Szkół Stenotypii i Języków Obcych ul. Ogrodowa 16 |
zawodu: technik organizacji turystyki
|
TECHNIKUM HOTELARSKO - TURYSTYCZNO - GASTRONOMICZNE NR 21 w Zespole Szkół Hotelarsko - Turystyczno - Gastronomicznych Nr 1 ul. Krasnołęcka 3 |
TECHNIKUM NR 20 w Zespole Szkół nr 11 im. Władysława Grabskiego ul. Ratuszowa 13 |
|
TECHNIKUM NR 3 IM. LUDWIKA KRZYWICKIEGO w Zespole Szkół nr 7 im. Szczepana Bońkowskiego ul. Chłodna 36/46 |
|
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75 |
|
TECHNIKUM NR 10 w Zespole Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego ul. Szczęśliwicka 46 |
|
TECHNIKUM NR 25 IM. STANISŁAWA STASZICA w Zespole Szkół nr 10 im. Stanisława Staszica ul. W. Perzyńskiego 10 |
|
TECHNIKUM NR 12 w Zespole Szkół nr 12 im. Olimpijczyków Polskich ul. Siennicka 15 |
|
TECHNIKUM NR 29 w Zespole Szkół Stenotypii i Języków Obcych ul. Ogrodowa 16 |
|
TECHNIKUM NR 8 IM. JANA KARSKIEGO w Zespole Szkół nr 42 ul. Dzieci Warszawy 42 |
|
technik technologii żywności
|
TECHNIKUM SPOŻYWCZO - GASTRONOMICZNE IM. JANA PAWŁA II w Zespole Szkół Spożywczo - Gastronomicznych ul. Komorska 17/23 |
technik żywienia i usług gastronomicznych
|
TECHNIKUM GASTRONOMICZNO - HOTELARSKIE NR 1 w Zespole Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego ul. Poznańska 6/8 |
|
TECHNIKUM HOTELARSKO - TURYSTYCZNO - GASTRONOMICZNE NR 21 w Zespole Szkół Hotelarsko - Turystyczno - Gastronomicznych Nr 1 ul. Krasnołęcka 3 |
TECHNIKUM GASTRONOMICZNO - HOTELARSKIE NR 2 IM. PROF. STANISŁAWA BERGERA w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich ul. Majdańska 30/36 |
|
TECHNIKUM SPOŻYWCZO - GASTRONOMICZNE IM. JANA PAWŁA II w Zespole Szkół Spożywczo - Gastronomicznych ul. Komorska 17/23 |
|
TECHNIKUM NR 26 w Zespole Szkół im. Michała Konarskiego ul. Okopowa 55a |
|
cukiernik
|
BRANŻOWA SZKOŁA GASTRONOMICZNA I STOPNIA w Zespole Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego ul. Poznańska 6/8 |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 20 IM. PROF. STANISŁAWA BERGERA w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich ul. Majdańska 30/36 |
|
kucharz
|
BRANŻOWA SZKOŁA GASTRONOMICZNA I STOPNIA w Zespole Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego ul. Poznańska 6/8 |
TECHNIKUM HOTELARSKO - TURYSTYCZNO - GASTRONOMICZNE NR 21 w Zespole Szkół Hotelarsko - Turystyczno - Gastronomicznych Nr 1 ul. Krasnołęcka 3 |
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 20 IM. PROF. STANISŁAWA BERGERA w Zespole Szkół Gastronomiczno - Hotelarskich ul. Majdańska 30/36
|
|
BRANŻOWA SZKOŁA SPOŻYWCZO - GASTRONOMICZNA I STOPNIA IM. JAN PAWŁA II w Zespole Szkół Spożywczo - Gastronomicznych ul. Komorska 17/23
|
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 6 IM. MICHAŁA KONARSKIEGO w Zespole Szkół im. Michała Konarskiego ul. Okopowa 55a |
piekarz |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 20 IM. PROF. STANISŁAWA BERGERA w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich ul. Majdańska 30/36 |
BRANŻOWA SZKOŁA SPOŻYWCZO - GASTRONOMICZNA I STOPNIA IM. JAN PAWŁA II w Zespole Szkół Spożywczo-Gastronomicznych ul. Komorska 17/23 |
|
Zawody branży ekonomicznej |
|
technik ekonomista
|
TECHNIKUM NR 3 IM. LUDWIKA KRZYWICKIEGO w Zespole Szkół nr 7 im. Szczepana Bońkowskiego ul. Chłodna 36/46
|
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR1 IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA w Zespole Szkół Licealnych i Ekonomicznych nr 1 ul. Stawki 10 |
|
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 8 w Zespole Szkół nr 3 im. 2 Armii Wojska Polskiego ul. Fryderyka Joliot Curie 13 |
|
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75 |
|
TECHNIKUM NR 10 w Zespole Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego ul. Szczęśliwicka 46 |
|
TECHNIKUM NR 20 w Zespole Szkół nr 11 im. Władysława Grabskiego ul. Ratuszowa 13 |
|
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 5 w Zespole Szkół nr 35 im. Zofii Jaroszewicz „Kasi” w Warszawie ul. Stefana Żeromskiego 22/28 |
|
TECHNIKUM NR 25 IM. STANISŁAWA STASZICA w Zespole Szkół nr 10 im. Stanisława Staszica ul. W. Perzyńskiego 10 |
|
TECHNIKUM NR 2 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI w Zespole Szkół nr 5 im. Stefana Kisielewskiego ul. Szczawnicka 1 |
|
technik handlowiec
|
TECHNIKUM NR 10 w Zespole Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego ul. Szczęśliwicka 46 |
|
TECHNIKUM NR 20 w Zespole Szkół nr 11 im. Władysława Grabskiego ul. Ratuszowa 13 |
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 5 w Zespole Szkół nr 35 im. Zofii Jaroszewicz „Kasi” w Warszawie ul. Stefana Żeromskiego 22/28 |
|
technik księgarstwa
|
TECHNIKUM KSIĘGARSKIE IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO w Zespole Szkół nr 18 ul. Żeromskiego 81 |
sprzedawca
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 39 w Zespole Szkół nr 32 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Warszawie ul. Ożarowska 71 |
Zawody branży budowlanej
|
|
technik budownictwa
|
TECHNIKUM ARCHITEKTONICZNO - BUDOWLANE IM. STANISŁAWA NOAKOWSKIEGO w Zespole Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie ul. Przyrynek 9 |
TECHNIKUM BUDOWNICTWA i ARCHITEKTURY NR 1 IM. PROF. ZDZISŁAWA MĄCZEŃSKIEGO w Zespole Szkół nr 23 w Warszawie ul. Górnośląska 31 |
|
TECHNIKUM BUDOWLANE NR 5 IM. PROF. STEFANA BRYŁY w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Warszawie ul. Księcia Janusza 45/47 |
|
TECHNIKUM NR 30 w Zespole Szkół Nr 34 im. Mieszka I ul. Mieszka I nr 7 |
|
technik inżynierii sanitarnej
|
TECHNIKUM ARCHITEKTONICZNO - BUDOWLANE IM. STANISŁAWA NOAKOWSKIEGO w Zespole Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie ul. Przyrynek 9 |
technik renowacji elementów architektury
|
TECHNIKUM BUDOWNICTWA i ARCHITEKTURY NR 1 IM. PROF. ZDZISŁAWA MĄCZEŃSKIEGO w Zespole Szkół nr 23 w Warszawie ul. Górnośląska 31 |
technik robót wykończeniowych w budownictwie
|
TECHNIKUM BUDOWLANE NR 5 IM. PROF. STEFANA BRYŁY w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Warszawie ul. Księcia Janusza 45/47 |
monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 66 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Warszawie ul. Księcia Janusza 45/47 |
monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 66 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Warszawie ul. Księcia Janusza 45/47 |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 41 w Zespole Szkół Nr 34 im. Mieszka I ul. Mieszka I nr 7 |
|
Zawody branży samochodowej |
|
technik pojazdów samochodowych
|
TECHNIKUM SAMOCHODOWE NR 1 IM. ROMANA MACIEJA PIJANOWSKIEGO w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 ul. Szczęśliwicka 56 |
TECHNIKUM SAMOCHODOWE NR 2 IM. CZESŁAWA ORŁOWSKIEGO w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2 w Warszawie al. Jana Pawła II 69 |
|
TECHNIKUM SAMOCHODOWE NR 3 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Włościańska 35 |
|
TECHNIKUM NR 6 w Zespole Szkół nr 33 ul. Targowa 86 |
|
elektromechanik pojazdów samochodowych
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 7 w Zespole Szkół nr 33 ul. Targowa 86 |
kierowca mechanik
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 11 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Włościańska 35 |
lakiernik samochodowy
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 11 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Włościańska 35 |
mechanik motocyklowy
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 7 w Zespole Szkół nr 33 ul. Targowa 86 |
mechanik pojazdów samochodowych
|
BRANŻOWA SZKOŁA SAMOCHODOWA I STOPNIA NR 2 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 ul. Szczęśliwicka 56 |
BRANŻOWA SZKOŁA SAMOCHODOWA I STOPNIA NR 1 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2 w Warszawie al. Jana Pawła II 69 |
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 11 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Włościańska 35 |
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 7 w Zespole Szkół nr 33 ul. Targowa 86 |
|
Zawody branży elektronicznej, elektrycznej, informatycznej i mechanicznej |
|
technik automatyk |
TECHNIKUM MECHANICZNE NR 5 IM. STEFANA STARZYŃSKIEGO w Zespole Szkół nr 40 im. Stefana Starzyńskiego ul. Objazdowa 3 |
technik elektroenergetyk transportu szynowego
|
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56 |
technik elektronik
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 1 w Zespole Szkół Nr 36 im. Marcina Kasprzaka ul. Kasprzaka 19/21 |
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 3 IM. ŻOŁNIERZY ARMII KRAJOWEJ „ŻYWICIEL” w Zespole Szkół Elektronicznych i Licealnych ul. gen. J. Zajączka 7 |
|
TECHNIKUM ELEKTRYCZNO - ELEKTRONICZNE NR 1 w Zespole Szkół nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego ul. Konopczyńskiego 4 |
technik elektryk
|
TECHNIKUM NR 2 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI w Zespole Szkół nr 5 im. Stefana Kisielewskiego ul. Szczawnicka 1 |
TECHNIKUM NR 6 w Zespole Szkół nr 33 ul. Targowa 86 |
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 3 IM. ŻOŁNIERZY ARMII KRAJOWEJ „ŻYWICIEL” w Zespole Szkół Elektronicznych i Licealnych ul. gen. J. Zajączka 7 |
|
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56 |
|
TECHNIKUM ELEKTRYCZNE NR 2 IM. SYNÓW PUŁKU w Zespole Szkół nr 28 ul. Gen. Zajączka 7 |
|
technik energetyk
|
TECHNIKUM MECHANICZNE NR 5 IM. STEFANA STARZYŃSKIEGO w Zespole Szkół nr 40 im. Stefana Starzyńskiego ul. Objazdowa 3 |
TECHNIKUM ELEKTRYCZNE NR 2 IM. SYNÓW PUŁKU w Zespole Szkół nr 28 ul. Gen. Zajączka 7 |
|
technik informatyk
|
TECHNIKUM NR 25 IM. STANISŁAWA STASZICA w Zespole Szkół nr 10 im. Stanisława Staszica ul. W. Perzyńskiego 10 |
TECHNIKUM NR 8 IM. JANA KARSKIEGO w Zespole Szkół nr 42 ul. Dzieci Warszawy 42 |
|
TECHNIKUM MECHATRONICZNE NR 1 w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 ul. Wiśniowa 56 |
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 1 w Zespole Szkół Nr 36 im. Marcina Kasprzaka ul. Kasprzaka 19/21 |
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 3 IM. ŻOŁNIERZY |
|
ARMII KRAJOWEJ „ŻYWICIEL” w Zespole Szkół Elektronicznych i Licealnych ul. gen. J. Zajączka 7 |
TECHNIKUM ŁĄCZNOŚCI IM. PROF. JANUSZA GROSZKOWSKIEGO w Zespole Szkół Nr 37 im. Agnieszki Osieckiej al. Stanów Zjednoczonych 24 |
|
TECHNIKUM MECHANICZNE NR IM. STEFANA STARZYŃSKIEGO w Zespole Szkół nr 40 im. Stefana Starzyńskiego ul.Objazdowa 3 |
|
TECHNIKUM NR 24 w Zespole Szkół Nr 26 ul. Urbanistów 3 |
|
TECHNIKUM GEOLOGICZNO - GEODEZYJNO - DROGOWE IM. PROF. DR STANISŁAWA KLUŹNIAKA w Zespole Szkół nr 14 ul. Szanajcy 5 |
|
TECHNIKUM NR 9 LOTNICZE IM. BOHATERÓW NARWIKU w Zespole Szkół im. Bohaterów Narwiku w Warszawie ul. Gładka 16 |
|
TECHNIKUM KINEMATOGRAFICZNO - KOMPUTEROWE IM. KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO ul. Polna 7 |
|
technik mechanik
|
TECHNIKUM NR 2 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI w Zespole Szkół nr 5 im. Stefana Kisielewskiego ul. Szczawnicka 1 |
technik mechatronik
|
TECHNIKUM SAMOCHODOWE NR 3 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Włościańska 35 |
TECHNIKUM MECHATRONICZNE NR 1 w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 ul. Wiśniowa 56 |
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 1 w Zespole Szkół Nr 36 im. Marcina Kasprzaka ul. Kasprzaka 19/21 |
|
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56 |
technik programista
|
TECHNIKUM KINEMATOGRAFICZNO - KOMPUTEROWE IM. KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO ul. Polna 7 |
TECHNIKUM ŁĄCZNOŚCI IM. PROF. JANUSZA GROSZKOWSKIEGO w Zespole Szkół Nr 37 im. Agnieszki Osieckiej al. Stanów Zjednoczonych 24 |
|
technik teleinformatyk
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 3 IM. ŻOŁNIERZY ARMII KRAJOWEJ „ŻYWICIEL” w Zespole Szkół Elektronicznych i Licealnych ul. gen. J. Zajączka 7 |
TECHNIKUM ŁĄCZNOŚCI IM. PROF. JANUSZA GROSZKOWSKIEGO w Zespole Szkół Nr 37 im. Agnieszki Osieckiej al. Stanów Zjednoczonych 24 |
|
TECHNIKUM ELEKTRYCZNE NR 2 IM. SYNÓW PUŁKU w Zespole Szkół nr 28 ul. Gen. Zajączka 7 |
|
technik telekomunikacji
|
TECHNIKUM ŁĄCZNOŚCI IM. PROF. JANUSZA GROSZKOWSKIEGO w Zespole Szkół Nr 37 im. Agnieszki Osieckiej al. Stanów Zjednoczonych 24 |
technik urządzeń dźwigowych
|
TECHNIKUM ELEKTRONICZNE NR 3 IM. ŻOŁNIERZY ARMII KRAJOWEJ „ŻYWICIEL” w Zespole Szkół Elektronicznych i Licealnych ul. gen. J. Zajączka 7 |
technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej
|
TECHNIKUM BUDOWLANE NR 5 IM. PROF. STEFANA BRYŁY w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Warszawie ul. Księcia Janusza 45/47 |
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56 |
|
TECHNIKUM GEOLOGICZNO-GEODEZYJNO - DROGOWE IM. PROF. DR STANISŁAWA KLUŹNIAKA w Zespole Szkół nr 14 ul. Szanajcy 5 |
|
technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
|
TECHNIKUM ŁĄCZNOŚCI IM. PROF. JANUSZA GROSZKOWSKIEGO w Zespole Szkół Nr 37 im. Agnieszki Osieckiej al. Stanów Zjednoczonych 24 |
mechatronik |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 57 w Zespole Szkół Nr 36 im. Marcina Kasprzaka ul. Kasprzaka 19/21 |
monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 55 w Zespole Szkół Nr 37 im. Agnieszki Osieckiej al. Stanów Zjednoczonych 24 |
Zawody różnych branż
|
|
technik analityk |
TECHNIKUM NR 27 M. JÓZEFA ZAWADZKIEGO w Zespole Szkół Nr 21 ul. Saska 78 |
technik architektury krajobrazu
|
TECHNIKUM BUDOWLANE NR 5 IM. PROF. STEFANA BRYŁY w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Warszawie ul. Księcia Janusza 45/47 |
TECHNIKUM OGRODNICZE w Zespole Szkół nr 39 im. prof. Edmunda Jankowskiego ul. Bełska 1/3
|
|
technik awionik |
TECHNIKUM NR 9 LOTNICZE IM. BOHATERÓW NARWIKU w Zespole Szkół im. Bohaterów Narwiku w Warszawie ul. Gładka 16 |
technik chłodnictwa i klimatyzacji
|
TECHNIKUM NR 27 IM. JÓZEFA ZAWADZKIEGO w Zespole Szkół Nr 21 ul. Saska 78 |
technik eksploatacji portów i terminali
|
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75 |
technik fotografii i multimediów |
TECHNIKUM FOTOTECHNICZNE w Zespole Szkół Fototechnicznych ul. Spokojna 13 |
technik geodeta
|
TECHNIKUM GEOLOGICZNO -GEODEZYJNO - DROGOWE IM. PROF. DR STANISŁAWA KLUŹNIAKA w Zespole Szkół nr 14 ul. Szanajcy 5 |
technik geolog
|
TECHNIKUM GEOLOGICZNO -GEODEZYJNO - DROGOWE IM. PROF. DR STANISŁAWA KLUŹNIAKA w Zespole Szkół nr 14 ul. Szanajcy 5 |
technik grafiki i poligrafii cyfrowej |
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75 |
|
TECHNIKUM NR 24 w Zespole Szkół Nr 26 ul. Urbanistów 3 |
TECHNIKUM GEOLOGICZNO - GEODEZYJNO - DROGOWE IM. PROF. DR STANISŁAWA KLUŹNIAKA w Zespole Szkół nr 14 ul. Szanajcy 5 |
|
TECHNIKUM KSIĘGARSKIE IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO w Zespole Szkół nr 18 ul. Żeromskiego 81 |
|
TECHNIKUM POLIGRAFICZNE w Zespole Szkół Poligraficznych im. Marszałka Józefa Piłsudskiego ul. Stawki 14 |
|
technik logistyk
|
TECHNIKUM NR 3 IM. LUDWIKA KRZYWICKIEGO w Zespole Szkół nr 7 im. Szczepana Bońkowskiego ul. Chłodna 36/46 |
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR1 IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA w Zespole Szkół Licealnych i Ekonomicznych nr 1 ul. Stawki 10 |
|
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 5 w Zespole Szkół nr 35 im. Zofii Jaroszewicz „Kasi” w Warszawie ul. Stefana Żeromskiego 22/28 |
|
TECHNIKUM NR 12 w Zespole Szkół nr 12 im. Olimpijczyków Polskich ul. Siennicka 15 |
|
TECHNIKUM NR 8 IM. JANA KARSKIEGO w Zespole Szkół nr 42 ul. Dzieci Warszawy 42 |
|
TECHNIKUM SAMOCHODOWE NR 3 w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Włościańska 35 |
|
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56 |
|
technik lotniskowych służb operacyjnych |
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75 |
technik mechanik lotniczy
|
TECHNIKUM NR 9 LOTNICZE IM. BOHATERÓW NARWIKU w Zespole Szkół im. Bohaterów Narwiku w Warszawie ul. Gładka 16 |
technik ochrony środowiska
|
TECHNIKUM OGRODNICZE w Zespole Szkół nr 39 im. prof. Edmunda Jankowskiego ul. Bełska 1/3 |
technik ogrodnik
|
TECHNIKUM OGRODNICZE w Zespole Szkół nr 39 im. prof. Edmunda Jankowskiego ul. Bełska 1/3 |
technik optyk
|
TECHNIKUM MECHANICZNE NR 7 w Zespole Szkół Nr 31 im. Jana Kilińskiego ul. A. Felińskiego 13 |
technik reklamy
|
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 8 w Zespole Szkół nr 3 im. 2 Armii Wojska Polskiego ul. Fryderyka Joliot Curie 13 |
TECHNIKUM NR 11 IM. PIOTRA WYSOCKIEGO w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego ul. Odrowąża 75
|
|
TECHNIKUM NR 10 w Zespole Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego ul. Szczęśliwicka 46 |
|
TECHNIKUM NR 29 w Zespole Szkół Stenotypii i Języków Obcych ul. Ogrodowa 16 |
|
TECHNIKUM KSIĘGARSKIE IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO w Zespole Szkół nr 18 ul. Żeromskiego 81 |
|
TECHNIKUM POLIGRAFICZNE w Zespole Szkół Poligraficznych im. Marszałka Józefa Piłsudskiego ul. Stawki 14 |
|
TECHNIKUM MECHANICZNE NR 7 w Zespole Szkół Nr 31 im. Jana Kilińskiego ul. A. Felińskiego 13 |
|
technik ortopeda
|
TECHNIKUM NR 23 IM. FRYDERYKA SKARBKA w Zespole Szkół nr 32 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Warszawie ul. Ożarowska 71 |
technik procesów drukowania
|
TECHNIKUM POLIGRAFICZNE w Zespole Szkół Poligraficznych im. Marszałka Józefa Piłsudskiego ul. Stawki 14 |
technik przemysłu mody
|
TECHNIKUM ODZIEŻOWE I FRYZJERSKIE IM. MARII BRATKOWSKIEJ w Zespole Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 ul. Kazimierzowska 60 |
technik realizacji nagrań i nagłośnień
|
TECHNIKUM KINEMATOGRAFICZNO - KOMPUTEROWE IM. KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO ul. Polna 7 |
technik spedytor
|
TECHNIKUM NR 25 IM. STANISŁAWA STASZICA w Zespole Szkół nr 10 im. Stanisława Staszica ul. W. Perzyńskiego 10 |
TECHNIKUM NR 8 IM. JANA KARSKIEGO w Zespole Szkół nr 42 ul. Dzieci Warszawy 42 |
|
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56 |
|
technik technologii drewna
|
TECHNIKUM NR 30 w Zespole Szkół Nr 34 im. Mieszka I ul. Mieszka I nr 7 |
technik transportu kolejowego
|
TECHNIKUM NR 7 w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego, dawna „Kolejówka” ul. Szczęśliwicka 56
|
technik fryzjer
|
TECHNIKUM NR 27 IM. JÓZEFA ZAWADZKIEGO w Zespole Szkół Nr 21 ul. Saska 78 |
TECHNIKUM ODZIEŻOWE I FRYZJERSKIE IM. MARII BRATKOWSKIEJ w Zespole Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 ul. Kazimierzowska 60 |
|
TECHNIKUM NR 30 w Zespole Szkół Nr 34 im. Mieszka I ul. Mieszka I nr 7 |
|
technik weterynarii
|
TECHNIKUM OGRODNICZE |
|
w Zespole Szkół nr 39 im. prof. Edmunda Jankowskiego ul. Bełska 1/3 |
drukarz
|
BRANŻOWA SZKOŁA POLIGRAFICZNA I STOPNIA w Zespole Szkół Poligraficznych im. Marszałka Józefa Piłsudskiego ul. Stawki 14 |
fotograf
|
BRANŻOWA SZKOŁA FOTOTECHNICZNA I STOPNIA w Zespole Szkół Fototechnicznych ul. Spokojna 13
|
fryzjer
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 4 w Zespole Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 ul. Kazimierzowska 60 |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 41 w Zespole Szkół Nr 34 im. Mieszka I ul. Mieszka I nr 7 |
|
ogrodnik
|
BRANŻOWA SZKOŁA OGRODNICZA I STOPNIA w Zespole Szkół nr 39 im. prof. Edmunda Jankowskiego ul. Bełska 1/3 |
optyk mechanik
|
BRANŻOWA SZKOŁA RZEMIOSŁ ARTYSTYCZNYCH I STOPNIA NR 65 w Zespole Szkół Nr 31 im. Jana Kilińskiego ul. A. Felińskiego 13 |
złotnik jubiler
|
BRANŻOWA SZKOŁA RZEMIOSŁ ARTYSTYCZNYCH I STOPNIA NR 65 w Zespole Szkół Nr 31 im. Jana Kilińskiego ul. A. Felińskiego 13 |
Klasy wielozawodowe dla młodocianych pracowników
|
|
Klasy wielozawodowe
|
BRANŻOWA SZKOŁA RZEMIOSŁ ARTYSTYCZNYCH I STOPNIA NR 65 w Zespole Szkół Nr 31 im. Jana Kilińskiego ul. A. Felińskiego 13 |
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 37 IM. JANA KARSKIEGO w Zespole Szkół nr 42 ul. Dzieci Warszawy 42 |
|
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 39 w Zespole Szkół nr 32 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Warszawie ul. Ożarowska 71 |
Zawody przyszłości
Wybierając kierunek studiów zawsze warto wziąć pod uwagę dwa czynniki - pasje i zainteresowania. Zawód wykonywany z pasją przynosi nam satysfakcję i pieniądze. Warto jednak dodatkowo spojrzeć na trendy na rynku pracy, na rozwijające się branże, perspektywiczne kierunki. Jeżeli postawimy na obszar, który w najbliższych dziesięciu latach będzie się rozwijał, unikniemy ryzyka trudności w znalezieniu pracy po ukończeniu studiów.
Globalizacja, postęp technologiczny, zmiany demograficzne to nie są tylko hasła, o których możemy mówić w kontekście przyszłości, tylko że to wszystko dzieje się teraz. Osoby z wykształceniem humanistycznym muszą również posiadać kompetencje techniczne, dlatego że technologia wchodzi w nasze życie bardzo intensywnie. Z kolei osoby pełniące role techniczne muszą posiadać umiejętności i kompetencje miękkie, społeczne i w tej chwili to ma ogromne znaczenie
Jakie zawody będą poszukiwane i cenione za kilka lat?
- zawody związane z branżą IT, sektor digital,
- zawody związane z biotechnologią,
- zawody związane z opieką, rozwojem osobistym, edukacją,
- marketing, e-commerce i media,
- personel medyczny,
- „miękkie” branże, m.in. HR, sprzedaż, obsługa klienta,
- wykwalifikowany personel biurowy,
- zawody z branży budowlanej.
Rosnący popyt |
Malejący popyt |
|
|
Na liście pożądanych zawodów w każdym z województw pojawiły się cztery zawody:
- pielęgniarki i położne,
- kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych,
- operatorzy robót ziemnych,
- spawacze.
W Polsce brakuje wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Istotne niedobory występują w branży budowlanej, produkcyjnej, transportowej, gastronomicznej, medycznej, usługowej oraz finansowej. Szczególne zapotrzebowanie notuje się w takich zawodach, jak spawacz, elektryk, elektromonter, monter instalacji budowlanych, kierowca, kucharz czy pielęgniarka. Z drugiej strony na polskim rynku pracy mamy nadmiar ekonomistów.
Poszukiwane zawody na rynkach pracy państw członkowskich UE
Najbardziej poszukiwanymi zawodami na terenie Unii Europejskiej są jednak w ostatnich latach:
- programiści i pracownicy IT,
- inżynierowie,
- kierowcy,
- technicy,
- elektronicy i elektrycy,
- wykwalifikowani pracownicy fizyczni i budowlani,
- pielęgniarze i lekarze.
Zawody deficytowe, które zostały wskazane przez co najmniej 9 krajów UE to:
- pielęgniarki,
- hydraulicy i monterzy rur,
- kucharze,
- kierowcy samochodów ciężarowych i dostawczych,
- spawacze,
- programiści aplikacji,
- lekarze medycyny ogólnej,
- deweloperzy oprogramowania,
- murarze i pokrewni pracownicy,
- elektrycy budowlani i pokrewni.
Zawody nadwyżkowe, które zostały wskazane przez co najmniej 5 krajów UE to:
- kierowcy taksówek,
- asystenci ds. sprzedaży w sklepie,
- sekretarki,
- pracownicy niewykwalifikowani,
- urzędnicy,
- projektanci grafiki i multimediów,
- dziennikarze,
- kasjerzy i sprzedawcy,
- sprzątacze i personel pomocniczy w biurach, hotelach itp.,
- pracownicy pomocniczy w kuchni.
Zawody, których przedstawiciele są w danym kraju najbardziej poszukiwani to:
Austria – w sezonie zimowym w hotelach recepcjoniści, kelnerzy, pokojówki;
Belgia – w Brukseli urzędnicy oraz tłumacze, informatycy, sprzątaczki;
Dania – głównie lekarze, pielęgniarski i pracownicy domów opieki społecznej, ale też kucharze i kelnerzy;
Francja – zawody związane z telekomunikacją, przemysł metalurgiczny i stoczniowy;
Finlandia – branża IT (programiści, specjaliści od sieci komputerowych), personel medyczny;
Portugalia – rolnictwo, turystyka, budownictwo, kierowcy, mechanicy;
Szwecja – rolnictwo, leśnictwo, personel medyczny;
Wielka Brytania – turystyka, gastronomia, budownictwo, personel medyczny, finansiści, informatycy, nauczyciele;
Włochy – pielęgniarki, lekarze, pracownicy budowlani, pomoce domowe, turystyka, gastronomia;
Luksemburg – pojedyncze oferty pracy (specjaliści wysokiej klasy);
Grecja – praca sezonowa w turystyce oraz marynarze i inżynierowie budowlani;
Hiszpania – pielęgniarki, budowlańcy, informatycy, ogrodnicy, rolnicy, kierowcy;
Holandia – branża ogrodniczo – rolnicza, budowlana, pomoce domowe i opiekunki do dzieci;
Irlandia – informatycy, architekci, finansiści, personel medyczny;
Niemcy – budownictwo, rolnictwo, gastronomia, personel medyczny, informatycy;
KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI
Według pracodawców, do 2025 r. rosnąć będzie znaczenie takich kompetencji pracowniczych, jak: kompetencje techniczne, analityczne, krytyczne myślenie, gotowość do nabywania wiedzy, zdolność do adaptacji, innowacyjność czy kreatywność. Nie bez znaczenia będą umiejętności zarządzania zespołem, aktywnego uczenia się i kompleksowego rozwiązywania problemów. Atutem będzie też odporność na stres, elastyczność oraz oryginalność i pomysłowość.
Przydatne strony internetowe
Europejski Portal Mobilności Zawodowej (portal EURES) https://eures.praca.gov.pl/
Centralna Baza Ofert Pracy – https://oferty.praca.gov.pl
Mapa karier - opisy zawodów/ ścieżki kariery https://mapakarier.org/
Test osobowości https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci
Test predyspozycji zawodowych http://www.e-zamek.pl/#
Prognoza zapotrzebowania na pracowników https://barometrzawodow.pl/
Ranking warszawskich liceów https://licea.perspektywy.pl/2022/rankings/ranking-liceow-warszawskich
Biuro Edukacji m.st. Warszawa www.edukacja.warszawa.pl
Mobilne Centra Informacji Zawodowej http://www.ohp.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna http://www.oke.waw.pl
Kuratorium Oświaty w Warszawie https://www.kuratorium.waw.pl/
Doradztwo zawodowe w klasach VII
Nowa podstawa programowa nauczania ogólnego przewiduje 10 h lekcyjnych doradztwa zawodowego w klasach VII. Godziny będą realizowane w II półroczu roku szkolnego 2017/18
W ramach lekcji uczniowie poznają:
- Mocne i słabe strony własnej osobowości, temperament predestynujące do wykonywania przyszłej pracy zawodowej.
- Predyspozycje do pracy w grupie i indywidualnej.
- Możliwe ścieżki dalszej edukacji.
- Ofertę szkół branżowych I i II stopnia.
- Wymagania, które należy spełnić by dostać się do dobrej szkoły ponadpodstawowej.
- Obszary zawodowe.
- Planowanie kariery.