OGÓLNOPOLSKI PROJEKT DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

SZKOŁA Z INNOWACJĄ PEDAGOGICZNĄ POLSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI

"JESTEŚMY RÓŻNI, UCZYMY SIĘ RAZEM"

w roku szkolnym 2021/2022

 

 

 

Myśl przewodnia:  

„Moim marzeniem jest stworzyć taką szkołę, w której dzieci nie przeżywają porażek”  
G. Dryden, J.Vos 

 

 

 Cele projektu: 

 

  1. Popularyzowanie wiedzy na temat dysleksji oraz sposobów udzielania pomocy uczniom ze specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się i ich rodzicom. 
  2. Promowanie modelu szkoły przyjaznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dysleksją rozwojową. 
  3. Rozpoznanie stanu opieki nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    w szkołach. 
  4. Likwidowanie barier przez zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 
  5. Wdrożenie rozwiązań, dzięki którym szkoła realizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na najwyższym poziomie. 

 

Koncepcja projektu: 

  • Rozwijanie świadomości na temat dysleksji. 
  • Profilaktyka dysleksji. 
  • Współpraca szkół z Polskim Towarzystwem Dysleksji. 
  • Dzielenie się dobrymi praktykami. 

 

Czas trwania: rok szkolny 2021-2022 

 

 Przewidywane rezultaty: Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z dysleksją i ryzykiem dysleksji, jak również ich rodzice są otoczeni właściwym wsparciem pedagogicznym na każdym etapie kształcenia.   

 

 

 

L.p. 

Działania  

Termin realizacji 

 

1. 

Zorganizowanie przez zespół terapeutów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.   

4-10 października 2021r. 

 

2. 

Stworzenie sieci współpracy międzyszkolnej na platformie MS Teams oraz grupy w aplikacji Messenger między nauczycielami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.  Spotkania w celu wymiany dobrych praktyk, doświadczeń, nowinek.   

przez okres projektu 

 

 

3. 

Prowadzenie zakładki na stronie www szkoły pod hasłem “Strefa specjalna,”, w której zamieszczane będą pomysły, wskazówki, inspiracje, porady co do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przeznaczone dla rodziców.  

przez okres projektu 

 

 

4. 

Konkurs plastyczny dla wszystkich uczniów szkoły - Stwórz plakat propagujący ideę “Jesteśmy różni - uczymy się razem”. 

22 listopada 2021r. - Dzień Kredki  

5. 

Przeprowadzenie cyklu zajęć z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych pod hasłem “Pasja przepisem na sukces” w celu przedstawienia dzieciom sylwetek znanych ludzi, których hobby, pasja stała się ich drogą do sukcesu.    

 

Projekt adresowany uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych pt.  “Twoja pasja może być inspiracją” - opracowanie prezentacji, wypowiedzi pisemnej, plakatu przedstawiającego moje hobby, zainteresowania, mój talent, który może stać się punktem zwrotnym, motywującym dla innych koleżanek i kolegów z trudnościami w nauce.  

w wybranych grupach terapeutycznych  

październik/listopad 2021r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. 

Akcja “Zbędna książka - cenny skarb” - zbiórka książeczek, bajek, baśni, tomików wierszy w dobrym stanie by przekazać je innym dzieciom w celu usprawniania umiejętności czytania.  

listopad 2021r 

7. 

Prowadzenie szkoleń stacjonarnych lub online dla rodziców z zakresu specyficznych trudności edukacyjnych.  Udzielanie indywidualnych porad i konsultacji.  

przez okres stażu 

8. 

Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli stacjonarnie lub online z zakresu pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce. 

przez okres projektu 

9. 

Opracowanie przez terapeutów badań Skalą Ryzyka Dysleksji.

marzec 2022 

10. 

Prowadzenie diagnozy i treningu uwagi słuchowej metodą Tomatisa.  

przez cały okres projektu 

11. 

Inicjowanie działań aktywizujących i integrujących społeczność szkolną np. Dzień Gier Planszowych, Uczniowski Tydzień SuperMocy i inne. 

8 października 2021r. 

18-22 października 2021r.  

12. 

Udział uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w różnych akcjach odbywających się w szkole np. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. 

przez okres projektu 

13. 

Organizowanie oraz udział w konkursach ortograficznych i innych dedykowanym uczniom z dysleksją.  

przez okres projektu 

14. 

Prowadzenie zajęć z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi TIK i innych pomocy dydaktycznych.  

przez okres projektu 

15. 

Udział koordynatorów oraz chętnych nauczycieli w szkoleniach online organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dysleksji. 

 

przez okres projektu 

 

 Koordynatorzy projektu: Agnieszka Sieradzka-Słyk  i Anna Kmieć   

 

 Z radością informujemy, że nasza szkoła zdobyła ogólnopolski certyfikat za projekt innowacji Polskiego Towarzystwa Dysleksji pod hasłem Jesteśmy różni, uczymy się razem.

Konferencja podsumowująca realizację projektu odbyła się 8 października 2022r, czyli w Europejski Dzień Dysleksji. Zaprezentowane zostały na niej działania, pomysły, przedsięwzięcia szkół biorących udział w projekcie, przykłady dobrych praktyk, w celu budowania przestrzeni dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Podsumowanie to nie wszystko! Można było także wysłuchać wystąpień doświadczonych praktyków, ekspertów na ważne tematy m.in.:

- Ocenianie postępów uczenia się w procesie, motywująco-wspierające docenianie starań, które prezentowała prelegentka Anna Szulc (nauczycielka matematyki w I Liceum Ogólnokształcącym w Zduńskiej Woli, nauczycielka akademicka. Laureatka Konkursu Nauczyciel-Mediator (2016), mediatorka, tutorka, autorka książki Nowa szkoła (2019), współautorka Statutu nieumarłego (2021). Organizatorka Konferencji Empatyczna Edukacja, Empatyczna Polska. Uczestniczka ruchu Budzącej się Szkoły. W swojej pracy stosuje język NVC i wiedzę o neurobiologii.

- O!Cena w szkole. Nieodrobione lekcje (od przepisów do sztuki oceniania - ku lepszej praktyce), omówione przez Gabrielę Olszewską (polonistkę, edukatorkę, rzeczoznawcę MEiN ds. podręczników szkolnych, autorkę artykułów metodycznych i materiałów dotyczących włączania kompetencji kluczowych do procesu dydaktycznego. Wieloletnią dyrektorkę szkoły. Prowadzącą zajęcia także na studiach z zarządzania oświatą, np. z problematyki oceniania i szkolnych praktyk w tym zakresie. Szkolącą nauczycieli z programowania pracy szkoły czy szerzej - projektowania edukacyjnego. Członkinię Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, specjalizującą się w tematyce oceniania szkolnego, ekspertkę z ww. tematyki portalu Wiedza i Praktyka.

- TIK w terapii dysleksji i nie tylko. Prowadząca Sylwia Wyszyńska (oligofrenopedagog, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, wykładowca akademicki, autorka publikacji w czasopismach nauczycielskich).