Jesteśmy różni, uczymy się razem
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
SZKOŁA Z INNOWACJĄ PEDAGOGICZNĄ POLSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI
"JESTEŚMY RÓŻNI, UCZYMY SIĘ RAZEM"
w roku szkolnym 2021/2022
Myśl przewodnia:
„Moim marzeniem jest stworzyć taką szkołę, w której dzieci nie przeżywają porażek”
G. Dryden, J.Vos
Cele projektu:
- Popularyzowanie wiedzy na temat dysleksji oraz sposobów udzielania pomocy uczniom ze specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się i ich rodzicom.
- Promowanie modelu szkoły przyjaznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dysleksją rozwojową.
- Rozpoznanie stanu opieki nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w szkołach. - Likwidowanie barier przez zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wdrożenie rozwiązań, dzięki którym szkoła realizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na najwyższym poziomie.
Koncepcja projektu:
- Rozwijanie świadomości na temat dysleksji.
- Profilaktyka dysleksji.
- Współpraca szkół z Polskim Towarzystwem Dysleksji.
- Dzielenie się dobrymi praktykami.
Czas trwania: rok szkolny 2021-2022
Przewidywane rezultaty: Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z dysleksją i ryzykiem dysleksji, jak również ich rodzice są otoczeni właściwym wsparciem pedagogicznym na każdym etapie kształcenia.
L.p. |
Działania |
Termin realizacji
|
1. |
Zorganizowanie przez zespół terapeutów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. |
4-10 października 2021r.
|
2. |
Stworzenie sieci współpracy międzyszkolnej na platformie MS Teams oraz grupy w aplikacji Messenger między nauczycielami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Spotkania w celu wymiany dobrych praktyk, doświadczeń, nowinek. |
przez okres projektu
|
3. |
Prowadzenie zakładki na stronie www szkoły pod hasłem “Strefa specjalna,”, w której zamieszczane będą pomysły, wskazówki, inspiracje, porady co do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przeznaczone dla rodziców. |
przez okres projektu
|
4. |
Konkurs plastyczny dla wszystkich uczniów szkoły - Stwórz plakat propagujący ideę “Jesteśmy różni - uczymy się razem”. |
22 listopada 2021r. - Dzień Kredki |
5. |
Przeprowadzenie cyklu zajęć z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych pod hasłem “Pasja przepisem na sukces” w celu przedstawienia dzieciom sylwetek znanych ludzi, których hobby, pasja stała się ich drogą do sukcesu.
Projekt adresowany uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych pt. “Twoja pasja może być inspiracją” - opracowanie prezentacji, wypowiedzi pisemnej, plakatu przedstawiającego moje hobby, zainteresowania, mój talent, który może stać się punktem zwrotnym, motywującym dla innych koleżanek i kolegów z trudnościami w nauce. |
w wybranych grupach terapeutycznych październik/listopad 2021r.
|
6. |
Akcja “Zbędna książka - cenny skarb” - zbiórka książeczek, bajek, baśni, tomików wierszy w dobrym stanie by przekazać je innym dzieciom w celu usprawniania umiejętności czytania. |
listopad 2021r |
7. |
Prowadzenie szkoleń stacjonarnych lub online dla rodziców z zakresu specyficznych trudności edukacyjnych. Udzielanie indywidualnych porad i konsultacji. |
przez okres stażu |
8. |
Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli stacjonarnie lub online z zakresu pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce. |
przez okres projektu |
9. |
Opracowanie przez terapeutów badań Skalą Ryzyka Dysleksji. |
marzec 2022 |
10. |
Prowadzenie diagnozy i treningu uwagi słuchowej metodą Tomatisa. |
przez cały okres projektu |
11. |
Inicjowanie działań aktywizujących i integrujących społeczność szkolną np. Dzień Gier Planszowych, Uczniowski Tydzień SuperMocy i inne. |
8 października 2021r. 18-22 października 2021r. |
12. |
Udział uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w różnych akcjach odbywających się w szkole np. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. |
przez okres projektu |
13. |
Organizowanie oraz udział w konkursach ortograficznych i innych dedykowanym uczniom z dysleksją. |
przez okres projektu |
14. |
Prowadzenie zajęć z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi TIK i innych pomocy dydaktycznych. |
przez okres projektu |
15. |
Udział koordynatorów oraz chętnych nauczycieli w szkoleniach online organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.
|
przez okres projektu |
Koordynatorzy projektu: Agnieszka Sieradzka-Słyk i Anna Kmieć
Z radością informujemy, że nasza szkoła zdobyła ogólnopolski certyfikat za projekt innowacji Polskiego Towarzystwa Dysleksji pod hasłem Jesteśmy różni, uczymy się razem.
Konferencja podsumowująca realizację projektu odbyła się 8 października 2022r, czyli w Europejski Dzień Dysleksji. Zaprezentowane zostały na niej działania, pomysły, przedsięwzięcia szkół biorących udział w projekcie, przykłady dobrych praktyk, w celu budowania przestrzeni dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podsumowanie to nie wszystko! Można było także wysłuchać wystąpień doświadczonych praktyków, ekspertów na ważne tematy m.in.:
- Ocenianie postępów uczenia się w procesie, motywująco-wspierające docenianie starań, które prezentowała prelegentka Anna Szulc (nauczycielka matematyki w I Liceum Ogólnokształcącym w Zduńskiej Woli, nauczycielka akademicka. Laureatka Konkursu Nauczyciel-Mediator (2016), mediatorka, tutorka, autorka książki Nowa szkoła (2019), współautorka Statutu nieumarłego (2021). Organizatorka Konferencji Empatyczna Edukacja, Empatyczna Polska. Uczestniczka ruchu Budzącej się Szkoły. W swojej pracy stosuje język NVC i wiedzę o neurobiologii.
- O!Cena w szkole. Nieodrobione lekcje (od przepisów do sztuki oceniania - ku lepszej praktyce), omówione przez Gabrielę Olszewską (polonistkę, edukatorkę, rzeczoznawcę MEiN ds. podręczników szkolnych, autorkę artykułów metodycznych i materiałów dotyczących włączania kompetencji kluczowych do procesu dydaktycznego. Wieloletnią dyrektorkę szkoły. Prowadzącą zajęcia także na studiach z zarządzania oświatą, np. z problematyki oceniania i szkolnych praktyk w tym zakresie. Szkolącą nauczycieli z programowania pracy szkoły czy szerzej - projektowania edukacyjnego. Członkinię Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, specjalizującą się w tematyce oceniania szkolnego, ekspertkę z ww. tematyki portalu Wiedza i Praktyka.
- TIK w terapii dysleksji i nie tylko. Prowadząca Sylwia Wyszyńska (oligofrenopedagog, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, wykładowca akademicki, autorka publikacji w czasopismach nauczycielskich).