Nauczyciel wspomagający
Nauczyciel wspomagający
Nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne to pedagog wspomagający, wspierający, współtworzący zajęcia prowadzone przez nauczyciela „wiodącego”(przedmiotowego) w klasie integracyjnej lub ogólnej, do której uczęszczają dzieci/uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na m.in. niepełnosprawność ruchową, niepełnosprawność intelektualną, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, autyzm, Zespół Aspergera oraz niewidomi, słabowidzący, niesłyszący, słabosłyszący.
Zadania takiego nauczyciela – pedagoga specjalnego (wspierającego, wspomagającego) w klasie integracyjnej, dotyczą trzech obszarów działania: edukacyjnego, integrującego i wychowawczego.
Do zadań edukacyjnych należą m.in.:
- dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (łącznie z zespołem nauczycieli) i na jej podstawie opracowanie celów edukacyjno-terapeutycznych
- udzielanie pomocy uczniom niepełnosprawnym tak, by nie zaniżać wymagań dydaktycznych wobec nich oraz kryteriów ich oceny,
- opracowanie, wraz z nauczycielem wiodącym (przedmiotowym) strategii lekcji w celu osiągnięcia sukcesu edukacyjnego uczniów.
Do zadań w zakresie integracji należą m.in:
- czuwanie i wspieranie integracji pomiędzy dziećmi z klas integracyjnych, a uczniami szkoły
- czuwanie i budowanie integracji pomiędzy rodzicami dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- budowanie integracji pomiędzy nim samym, a nauczycielem wiodącym.
Do zadań w obszarze wychowawczym należą m.in:
- wspieranie rodziców dzieci niepełnosprawnych
- pełnienie obowiązków wychowawcy wobec całej klasy integracyjnej.
W naszej szkole nauczyciele specjalni prowadzą również specjalistyczne zajęcia rewalidacyjne.
Rewalidacja oznacza całokształt podejmowanych i usystematyzowanych działań, mających na celu przywrócenie człowiekowi niepełnosprawnemu możliwie pełnej sprawności. Inaczej mówiąc jest to proces edukacyjny, terapeutyczny i wychowawczy z zaplanowanymi celami.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym dziecka, jak również stymulowanie i dynamizowanie rozwoju.
Prowadzący bazując na mocnych stronach dziecka usprawnia i wzmacnia jego siły biologiczne i funkcje psychiczne, które są najsilniejsze i najmniej zaburzone. Bardzo ważne jest również oddziaływanie terapeutyczno-wychowawcze, które polega na pomocy dzieciom w przezwyciężaniu urazów i lęków związanych z trudnościami w nauce. Dobór ćwiczeń i metody ich prowadzenia zależą od rodzaju i złożoności zaburzeń oraz od wieku dziecka. Podczas zajęć rozwijana jest percepcja słuchowa, wzrokowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz sprawność graficzna. Usprawniana jest umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, doskonalone są: technika czytania, pisania oraz rachowania. Prowadzący zajęcia stara się nawiązać z uczniem jak najlepszy kontakt. Stosuje wzmocnienia pozytywne (częste zachęty i pochwały), uczy dziecko doprowadzania zadania do końca oraz odporności na sytuacje trudne. Podstawą pracy jest aktywny udział ucznia w zajęciach i zabawach.
Każdy nauczyciel wspomagający prowadząc zajęcia rewalidacyjne kieruje się zasadami pedagogiki specjalnej:
1. Możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem.
2. Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków poprawnego wykonywania ćwiczeń.
3. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
4. Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
5. Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
6. Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń.